Saturday 3 December 2011

Vragen over wat third culture kids zijn en over identiteit.

Laatst kreeg ik een email van een medewerker van My Heritage blog met een aantal vragen over wat een third culture kid is. Inmiddels hebben zij een blog bericht over "Third culture kids" geplaatst. Zij hebben een leuk stukje over Jutta König geschreven. Hier heb ik ook al eens geschreven over een artikel van Jutta König.
Ik ben blij dat er steeds meer aandacht komt (ook in Nederland) voor third culture kids. Ik was wel nieuwsgierig wat My Heritage.com precies is.

Hier komt het "MyHeritage.com is gesticht door een team van mensen met een passie voor genealogie en een goede kennis van de internettechnologie. Wij willen mensen overal ter wereld helpen om de kracht van het internet te gebruiken om hun verleden te ontdekken en hun banden met familie en vrienden te versterken."

Deze vragen werden aan mij gesteld en hier zijn mijn antwoorden, ik vond het goeie vragen vandaar dat ik ze ook met jullie wil delen.

Wat is volgens u een TCK?
Een third culture kid is iemand die een deel van zijn jeugd in een andere cultuur heeft doorgebracht. Je kunt denken aan kinderen van diplomaten, militairen, zendelingen, ontwikkelingswerkers, tropenartsen, emigranten maar ook van vluchtelingen enz. Ik ben van mening dat er in toenemende mate third culture kids zullen opgroeien. Tegenwoordig kunnen wij veel makkelijker reizen en is emigreren makkelijker dan jaren geleden.

Hoe heeft u het leven in diverse landen ervaren?
Ik ben geboren in Zambia en heb tot dat ik naar de universiteit ging in Malawi en Zimbabwe gewoond. Ik heb goeie herinneringen aan mijn jeugd. Wij hadden avontuurlijk vakanties: beklommen mount Mulanje in Malawi, zwommen in het meer van Malawi, gingen op safari in een wildpark enz. Ik heb altijd Engelstalig onderwijs gehad, voornamelijk op international schools. Met enige regelmaat gingen wij op verlof naar Nederland.

Heeft u door dit leven problemen ervaren met uw identiteit?
Ja dat wel. Ik voelde mij in Afrika erg Nederlands met mijn blonde haren en blauwe ogen. Wij vierde sinterklaas thuis en spraken over Nederland als "thuis". De schok kwam toen ik als 19 jarige zelfstandig naar de universiteit ging in Nederland. Ik kwam erachter dat ik er misschien wel uitzag als een Nederlander maar ik voelde mij veel meer een "African". Inmiddels heb ik begrepen dat ze dat ook wel een "verborgen immigrant" noemen. Niemand kon aan mij zien dat ik mij helemaal niet thuis voelde in Nederland. Ik kende de grapjes niet, de TV series, de normen en waarden. Het was zo verwarrend en een hele eenzame tijd.

Op mijn blog heb ik er iets over geschreven: Waar kom je vandaan? Hier kan je ook meer lezen over terugkeer. Wat mij geholpen heeft is het lezen van het boek "Third Culture Kids, the experience of growing up among worlds" geschreven door David Pollock en Ruth van Reken. Ik kwam er achter dat er niks mis was met mij maar dat mijn verwarring alles te maken had met mijn levenservaringen en het opgroeien in andere culturen. Het was zo herkenbaar, heerlijk. Wat een verademing. Ik hoop erg dat er meer bekendheid in Nederland komt over third culture kids daarom ben ik ook mijn blog DrieCulturen begonnen. Ik denk dat de informatie in dat boek veel mensen kan helpen.

Voelt u zich Nederlander?

Ja ik voel mij Nederlander maar toen ik jaren geleden met het vliegtuig aankwam in Zimbabwe weet ik dat ik op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte en de geur op snoof en de warmte voelde wist "dit is thuis", dit voelt zo goed. Mogelijk voel ik mij dus ook wereldburger. Ik bloei op met mensen van meerdere culturen om mij heen. Daar geniet ik echt van.
Ik wil nog iets toevoegen. Ik ben erg blij dat mijn ouders mij Nederlands hebben leren spreken en schrijven. Ik denk wel dat taal en identiteit verweven zijn. Lees hier meer over op mijn blog bericht over taal. Ik heb op mijn blog een aantal voorbeelden van Nederlanders die een deel van hun jeugd in een andere cultuur gewoond hebben, (TCKs).

Voor diegene die dit lezen en in het buitenland opgegroeid zijn: Voel jij je een Nederlander of een wereldburger. Hoe was het om terug naar Nederland te komen? Waar liep je tegen aan?

No comments:

Post a Comment