Monday 29 August 2011

Rina Mushonga een voorbeeld van een cross cultural kid (CCK)

Heb je de naam Rina Mushonga al gehoord? Zij is een Nederlandse/Zimbabwaanse zangeres die in India geboren is. Lees hier meer over Rina Mushonga: het beste van twee continenten. Rina is een third culture kid (TCK) maar ook een cross cultural kid (CCK). Een cross cultural kid heeft ouders afkomstig van verschillende landen of culturen.

Rina zegt "ik kom niet van één plek en mijn muziek ook niet".
"Ik verwerk zowel mijn Europese als mijn Zimbabwaanse achtergrond in mijn muziek"

Luister naar Rina:


Wil je meer muziek van Rina horen? Dan kan dat op http://www.youtube.com/rinamushonga.

Er zijn veel meer mensen die een deel van hun jeugd in het buitenland hebben doorgebracht. Hier zijn meer voorbeelden van Nederlandse adult third culture kids (ATCK). Ik heb ook eerder geschreven over Ank Oosting en Jutta König. Haikaa is ook een artiest net als Rina Mushonga. Haikaa is geboren in Brazilië en heeft in Amerika en Japan gestudeerd. Vaak zie je dat mensen die een deel van hun jeugd in een andere cultuur doorbrengen ruim denkend zijn, creatief, inventief, and they "think outside of the box"! Er zijn meer voordelen wat betreft het opgroeien in het buitenland, maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan.

Het lijkt er op dat het Rina goed gelukt is om de verschillende culturele componenten van haar jeugd te mengen in haar muziek. Is het jou gelukt in je leven? Zou je er misschien iets over willen delen? Voeg dan een opmerking toe. Ik wardeer het. Wil je meer over mijn verhaal lezen?

No comments:

Post a Comment