Monday 18 July 2011

Na regen komt zonneschijn, de cultuurschok storm

De afgelopen 5 weken is het mij gelukt om dagelijks een bericht te plaatsen. Het leek mij een goed idee om op deze manier een goede start te maken. Nou heb ik gister op de blog van Demian Farnworth gelezen dat kwaliteit beter is dan kwantiteit dus vanaf vandaag zal ik minder frequent een bericht plaatsen. Mijn streven is om het minimaal drie keer per week te doen. DrieCulturen publiceerd drie keer per week, nou dat klinkt al goed.

Ik wil je natuurlijk niet met lege handen naar huis laten gaan. Ik kwam recent een goed Engelstalig artikel van Dorota Klop-Sowinska tegen, zij is gediplomeerd Coach / Counselor van de Nederlandse Academie voor Psychotherapie. Zij beschrijft wat een cultuurschok is en zij geeft ook adviezen hoe je er mee om kunt gaan. Dorota Klop-Sowinska komt uit Polen en woont nu ruim 6 jaar in Nederland. Meer informatie is te vinden op de site van DoSo! Coaching & Counseling

Zelf heb ik recent drie keer over cultuurschok geschreven: cultuurschok vervolg I dit ging over de rol van taal, en de laatste cultuurschok vervolg II.

Als laatste een foto van een meertje in Noord Sulawesi. Ik vind het wel een toepasselijke foto zo in de zomer periode (vakantie). Ook voor een ieder die zich in de roerige tijden van een cultuurschok bevind, er kan weer een periode van rust aan breken, opeens is de storm over. Na regen komt zonneschijn.

  

Er is een Engels versje nog uit mijn jeugd waar ik veel aan heb gehad:

"Life is a mixture 
of sunshine and rain,
Teardrops and laughter,
Pleasure and pain,
We can't have all bright days
but it is certainly true
There was never a cloud the sun did not shine through!"

No comments:

Post a Comment