Saturday 2 July 2011

Heimwee

“Heimwee, en dat kan ik nu uit eigen ervaring zeggen, is niet te genezen. Het helpt niet om heel veel kleren te kopen (heb ik geprobeerd) of om in, of onder, het bed te blijven liggen (heb ik geprobeerd) of om elke dag naar huis te bellen (heb ik geprobeerd) of om zware Amerikaanse kalmerende middelen te nemen waarvan je lekker licht in je hoofd wordt (heb ik niet geprobeerd maar misschien had ik het wel moeten proberen). Heimwee zit in je maag-darmkanaal- je valt er ook enorm van af- en draait daar de hele dag fanatieke rondjes.”

Uit het boek “Het jaar dat ik 30 werd” van Aaf Brandt Corstius. “Heimwee zit in het maag-darmkanaal” 

Kinderen kunnen ook last van heimwee hebben, alleen zij kunnen vaak niet goed verwoorden wat er is. Soms zie je dat kinderen na een verhuizing terugvallen in hun ontwikkeling. Ze gaan weer bedplassen bijvoorbeeld of ze willen meer in de buurt van mama blijven, ze zijn minder ondernemend. Heb er oog voor.

No comments:

Post a Comment